Konvolutter – veien til orden i økonomien

Kanskje er månedens inntekter i minste laget, eller kanskje er problemet bare å få pengene til å vare.

Vare heile måneden og ikke bare 3 uker.  Mulig har du mer enn nok penger, men ønsker litt mer kontroll over hvor pengene faktisk tar veien.

Her er en metode for å få kontroll på økonomien, og som vi har brukt noen måneder.  Fortsatt er det slik at det er din egen selvkontroll som er det viktigste, men dette er absolutt et godt verktøy.  Kan absolutt anbefales.

Det første er planlegging.  Hvilke utgifter har dere?  Og hvor store er de?  Skrive alle utgiftspostene dere har kontroll på, og så hvor mye dere tror som går til hver enkelt post.  Så skriver dere hvor mye dere ønsker å bruke på hver utgiftspost.
Et eksempel:
Dagligvarer (alt man kjøper på butiken)         Antatt utgift: 6.000     Ønsket utgift: 5.000
Bensin                                                                                              2.000                               2.000
Sparing                                                                                                     0                               1.000
Busskort                                                                                             500                                   500
Og slik er det bare å sette opp alle postene dere har.

Neste da er å lage til konvolutter.  En konvolutt per utgiftspost, som dere skriver navn på utgiften og hvor mye penger som skal i hver måned.  Det kan også være smart å krysse av når du har puttet pengene oppi, slik at ingen utgiftsposter blir glemt.  Det er summen dere har satt i «ønsket» kolonnen.  Etterhvert som pengene blir brukt putter dere kvitteringen for bruken i konvolutten.  Da ser dere at pengene går til det de er tenkt til, og man har en veldig god kontroll.  Man bør også sette av penger til de utgiftene dere ikke har husket under planleggingen og til poster hvor dere ikke har satt av nok penger i starten av prosjektet.

Ha en fast dag hver måned, f.eks lønningsdag hvor dere gjør denne jobben.  Ta ut pengene dere skal ha i konvoluttene. Ta ut kvitteringen fra den foregående måneden, og ta vare på disse.  Fordel så pengene på de forskjellige konvoluttene.  Å gjøre dette sammen gjør det enklere å lykkes med å få orden og kontroll.

Det er to suksesskriterier for en slik løsning. Det første er at dere planlegger og gjennomfører det som dere blir enig om.  Det andre er at summene som blir satt av hver måned er realistiske.  Gode forsetter og planer hjelper ikke mye hvis ikke det er gjennomførbart.

Lykke til med å få kontroll på din økonomi, og husk at det kan ta noen måneder med prøving og feiling.  Bedre planlegging gir raskere resultater.

Posted in Ny Livsstil and tagged , , , , .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.