Har dere råd til å la være?

Et firma ønsker å selge sine produkter og tjenester, et politisk parti ønsker å få frem sine meninger og idrettslagene ønsker å hente inn sponsorer og øke medlemsmassen.  Den enkleste og mest vanlige måten å gjøre dette på er ved hjelp av sine nettsider.  Gjennom fargevalg, skrifttyper, bildebruk og tekst danner du et bilde av ditt produkt og det selskapet eller organisasjonen som eier produktet.  Oppdateringsfrekvensen og innholdet bestemmer hvor mye brukt nettsiden skal være, og dermed også hvor godt nettsiden selger dine produkter og budskap.  Selv verdens flotteste nettløsning må ha trafikk for å selge.

Idrettslag over hele landet er avhengig av sponsorer, frivillige og aktive for å kunne drive med aktivitet.  I en del bygder og tettsteder finnes det bare et idrettslag og alle støtter opp om dette.  Men for de aller fleste klubber og lag er situasjonen slik at du konkurrerer med mange andre om gunsten fra de samme sponsorene og de samme menneskene.  Da er det viktig å skille seg ut, på en positiv måte.  Du må gi sponsorene dine en bedre profilering enn dine utfordrere, du må gi de aktive en bedre tilhørighet og morsommere treningshverdag enn de andre idrettslagene og du må gi foreldre og foresatte trygghet på at din arena er den beste for deres barn og for de.

Nettløsningen er nøkkelen.  Nettsiden er tilgjengelig for alle, ikke bare de som handler på den nærmeste butikken.  Her har du en kanal hvor du kan nå alle.  Sponsorene blir profilert, omtalt og satt i en positiv setting.  De aktive finner all informasjon de trenger, de ser bilder av seg selv og de kan dele det med onkler, tanter og besteforeldre.  De voksne, foreldre og foresatte, får ta del i barnas aktiviteter selv om de ikke alltid kan være med.  Alle som stiller på dugnad blir takket i all offentlighet og flotte bilder fra kaffepausen og flott vær gjør det enklere å få folk til nye dugnader.
Og dette er bare noen fordeler med gode og velfungerende nettløsninger i et idrettslag.  Enkel kommunikasjon uten å sende lapper, all informasjon på en plass, treningsoppfølging, møteplass for trenere og oppmenn, informasjon for supporterne av A-laget osv. er eksempler på andre fordeler.

En god nettløsning, og vedlikeholdet av denne krever krever innsats og penger.
Men dette er ikke en utgift.  Det er en investering i idrettslaget.
Tenk på dette når ditt idrettslag skal vurdere en bedre nettløsning: Kan dere virkelig ta dere råd til å la være?

Posted in Generelt and tagged , , , , .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.