Lavkarbo – noen tall og retningslinjer

Lavkarbo er per definisjon et kosthold bestående av maksimalt 150 gram karbohydrater per døgn.  I tillegg til denne grensen finnes det også tre andre grenser i Lavkarbo-verdenen.
Inntar du mindre enn 72 gram karbohydrater kan du spise så mye fett du vil, sunt fett selvfølgelig.
Den neste grensen er 20 gram karbohydrat.  Dette er den grensen de aller fleste må under for å komme i den tilstanden som kalles ketose.  Mer om ketose komer i et annet innlegg.
Den siste grensen er 15 gram, og er den grensen hvor mange ikke tjener noe i forhold til vektnedgangen på å kutte mer karbohydrater.

Alle mennesker forskjellig, og derfor er disse grensene retningslinjer og kanskje ikke helt korrekt for akkurat deg.  Det stemmer alikevel for de aller fleste.

På et lavkarbo-kosthold er retningslinjene på sammensetningen av måltidet slik:

  • 5% karbohydrater
  • 20-25% protein
  • 70-75% fett

Dette gjelder da når du har et kosthold med maksimalt 72 gram karbohydrater.  Spiser du mer karbo enn denne grensen må du også justere ned hvor mye fett du spiser.

En peikepinn på hvor mye man bør spise i løpet av en dag får du via anbefaling på protein-inntak.  Det er anbefalt 1 gram protein per kilo kroppsvekt per døgn.

Lykke til!

Spis for å leve, ikke lev for å spise…

Posted in Ny Livsstil and tagged , , , , .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.