Sukker/fruktose-avvenning – Uke 2

Vil der lese mer om bakgrunnen og dietten finner dere det her:
Sukker/fruktose-avvenning – Uke 1

Uke 2
Nok en uke er unnagjort med nesten 0 sukker. Og det går igrunn bare bedre og bedre.  Energinivået er stigende.  Humøret er på topp. Og den veldig hyggelig bieffekten blir bare bedre og bedre: Vektnedgangen er på voldsomme 1,9 kg.  Uken har inneholdt nye oppskrifter og et dypere dykk i sukkeret og effekten det har på kroppen.  Mye interessant lesing, og veldig mye som ikke er allmennkunnskap.  Visste du at sukker gjør deg mer mottakelig for sykdom, og at sykdomsperioden forlenges når du gir kroppen sukker?  Mer om dette i et eget innlegg.
Som med alle andre dietter er det viktig å kunne spise ting du liker innenfor diettens rammer.  Kan du kun spise ting du ikke liker, vil du etterhvert ikke klare å holde deg på dietten.  Og det er det jeg bruker mye tid på. Prøve og feile på oppskrifter og matretter.  Noe har floppet, som ris til biffen. Andre ting har fungert meget bra, som lørdagens taco blottet for sukker.  Den største utfordringen er finne alt det skjulte sukkeret. En annen del er å sette seg inn den voldsomme verdenen av kunstig søtning. Maltitol, som brukes mye for å søte sjokoladeprodukter, har nesten like stor innvirkning på blodsukkeret som vanlig sukker.

En ting jeg var spent på var denne diettens innvirkning på trening.  Når man kutter sukker, kutter man også mye karbohydrater fra kosten.  Uken inneholdt to harde squashøkter, og det fungerte helt utmerket.  Ble ikke tom for energi og klarte fint å prestere optimalt.  Et stort pluss.

Denne dietten skal jeg i utgangspunktet gå på en uke til, før fruktsukker forsiktig blir økt i kosten.

Spis for å leve, ikke lev for å spise.

Posted in Ny Livsstil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *