Søvn – en viktig faktor

Som jeg har nevnt tidligere består et sunt liv av tre hovedfaktorer: Ernæring, trening og søvn. Restitusjon er noe alle toppidrettsutøvere er veldig opptatt av. Og det er like viktig for oss vanlig dødelige.
Antall timer søvn er viktig, men nesten viktigere er kvaliteten på søvnen. Mange sover lenge nok, men ikke godt nok. Og mange kan også sove mindre enn de gjør i dag, hvis kvaliteten blir bedre. Og grunnlaget for en god søvnkvalitet begynner en time før du legger deg.

Her er tipsene for en ordentlig søvnkvalitet:

  • En god stund før du skal legge deg, gjerne en time, skrur du av TV, pcen og legger vekk telefonen. Flimringen fra TV-skjerm, PC-skjermen og mobilen hindrer kroppen i å gå i søvnmodus. Bruk heller tiden til å forberede den neste dagen. Bedre søvn og mindre stress neste dag, i en pakke.
  • Ingen koffein, nikotin eller ting som gjør noe med blodsukkeret når det nærmer seg sengetid. Dette forringer søvnkvaliteten.
  • Kraftig lys virker også negativt på søvnkvaliteten. Unngå dette så godt som mulig.
  • Også på soverommet bør mange gjøre forandringer for å sikre en god søvn. Det første er å ha det kaldt på soverommet. Du skal ikke fryse, men et varmt soverom går ut over søvnen.
  • Soverommet skal være mørkt. Heilt mørkt. Gardinene må ikke slippe inn noe lys. Bruk gjerne persienner eller rullgardin hvis ikke gardinene er tette nok.
  • Fjern alle lyskilder. Dette gjelder lys fra glipper i døren og vekkerklokker og. Dekk til displayet på den digitale vekkerklokken eller snu den vekk fra deg. Er du heilt avhengig av å kunne se klokken I løpet av natten, bør du velge et display med rødt lys. Blått lys er det verste for søvnen.

Så med disse tipsene skal du våkne uthvilt og klar for en ny dag. Da blir det også enklere å være flink med både mat og trening. Kvalitetssøvn gir deg både direkte og indirekte vekttap og en sunnere helse.

God natt!

Posted in Ny Livsstil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.