Sukker/fruktose-avvenning – Uke 1

Min bedre halvdel er så heldig å fått påvist den kjente diagnosen Fruktosemalabsorbsjon.  Med få ord betyr det at hun ikke klarer å håndtere vanlig sukker og fruktose og deres mange forkledninger på en spesielt bra måte.  Dette fører til mange ubehagelige plager.  For å bli kvitt plagene og finne ut hvor mye fruktose hun tåler er hun nå på en ganske streng diett.  Og for å gjøre det hele mye enklere for henne, har jeg hevet meg på.  Og med alt det sukker gjør med kroppen, er det nok veldig heldig for meg og å kutte sukkerinntaket.

Dietten.
Inntak av sukker er helt forbudt. Da også alle de navnene sukker skjuler seg bak i ingredienslistene. Og det er ikke få…
Inntak av fruktsukker skal sterkt begrenses og kan maks innta 2 gr per måltid.  Det betyr i praksis ingen frukt, og bare noen få utvalgte grønnsaker i små mengder. For eksempel.

Uke 1
Da er vi i mål med uke 1.  Det ble mange merkelig middagsretter og en god del timer i butikken med nesa i ingredienslistene.  Den største utfordringen: Det er jo sukker i det aller meste.  Og er det ikke sukker kan du være sikker på at det er fruktose i rikt monn.  Noen eksempler er alle posesauser, alt med tomat, det aller meste av brød og bakervarer, poteter og produkter av det og selvfølgelig all frukt.  Og du har aldri hatt så lyst på frukt som når du ikke kan spise det.
Noe er enkelt å fikse som for eksempel å bake brød selv, velge de grønnsakene med minst fruktose og velge pålegg uten sukker.  Kan fort bli ensforming når utvalget ikke er så stort, men det går.
På den mer negative siden så er ikke sukkerfitt godteri spesielt fantastisk.  Ikke var biff med ris en fantastisk hit heller.  Og det er mye man savner som var mye brukt hos oss. Spesielt en del pålegg, poteter i forskjellige utførelser, sauser og ikke minst tomat og tomatprodukter. I tillegg blir man mye oftere sulten, selv om jeg spiser like mye som tidligere.

Av fysiske plager kommer hodepine øverst på lista.  Den kan være voldsom og vedvarende, og bryr seg fint lite om paracet, pinex og ibux.  Forhåpentligvis noe som er forbigående.

Men det er oppturer og.  Når man må lage nye ting, finner man en og anna positiv overraskelse.  Og vekta er også i storform. 1 kilo vektnedgang uten å gjøre annet enn å sitte i sofaen, det lar seg høre.

Så da ser vi frem til Uke 2.  Da skal trening inn i bildet, og det blir spennende å se hvordan det slår inn på vekt, sult og prestasjonsnivå.

Posted in Ny Livsstil.

One Comment

  1. Pingback: Sukker/fruktose-avvenning – Uke 2 « Christian Albertsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.