Når jobben gjør deg feit…

Vel, det er vel strengt ikke mulig å bli feit av å jobbe.  Men jobben kan i mange tilfeller gjøre at du tar alle de feil valgene som ender i overvekt eller andre livsstilssykdommer.  Høyt arbeidspress, hektiske dager, mye overtid, problemer du tar deg med hjem og gir søvnproblemer.

Etter mange år i IT-bransjen er dette en kjent utfordring for meg.  Jeg legger langt ifra all skyld på jobbsituasjonen, men det hjalp ihvertfall ikke.  Hektisk hversag, overtid, overtidsmat fra junkfood-sjapper, og planlegging av neste dag når jeg burde slappet av og sovet. Og selvfølgelig en stillesittende jobb.
Nå har jeg begynt i ny jobb, og en del av utfordringene har forsvunnet på den måten.  Men fortsatt er det deler av jobben som gir meg utfordringer i forhold til en bedre og sunnere livsstil.  Det er fortsatt en stillesittende jobb, den er fortsatt hektisk og det er fortsatt mange ting som svirrer rundt i hodet etter jobb og når jeg skal sove.  Den kan også være energitappende.

Når man er oppmerksom på alt som kan være ødeleggende for egen helse, er det mye enklere å gjøre noe med det.  Også når det kommer til egen arbeidssituasjon.
Jeg har funnet utfordringen for meg, og gjort en del grep for å rette på de. Noe er enkelt, andre ting tar lenger tid å få på plass.  Her er de tingene jeg gjør og som jeg jobber med å innføre fremover.

Jeg begynner dagen med en rask gåtur. Jeg står opp, spiser litt og drikker vann. Så tar jeg på treningsklær som jeg har lagt frem dagen før. En halvtimes rask gange i frisk luft klarner hodet, og jeg våkner skikkelig. Etterpå er det sunn frokost og en rask dusj. Jeg føler meg frisk, opplagt og har fått stresset skikkelig ned.
Så har jeg byttet ut bilen med buss. Jeg må gå til bussen, og fra bussen til jobb. Mer trim og mer frisk luft.
På jobb forsøker jeg å være mest mulig organisert og bruker mye lister og skriver ned alt, istedenfor å å gå rundt å huske alt mulig.

Når det gjelder mat går det mest på planlegging.  Bestemme på forhånd hva jeg skal spise, og velge de sunne alternativene.  Så setter jeg på alarm på telefonen, slik at jeg spiser når jeg skal og ikke blir kjempesulten.  Jevnt blodsukker gir mindre søtsug, og kroppen blir ikke trøtt.

Etter jobb er det buss hjem, med de positive tingene jeg har nevnt tidligere.  Middagen er bestemt under planleggingen hver søndag, og eventuelle tidkrevende forberedelser er gjort på forhånd.  Da er det enklere å holde seg til sunn mat, og ikke falle i junkfood-fella.

Kvelden inneholder trening, forberedelser til neste dag og avslapping.

Dette er det som passer meg og mitt liv.  Finn dine utfordringer, og finn ut hvordan du kan løse disse eller ihvertfall gjøre effekten av de så små som mulig.  Resultatet er en bede hverdag for deg. Og det er vel ikke noe som er viktigere?

Lykke til!

Posted in Ny Livsstil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.