Forberedelse er halve jobben

Når man skal forandre mange av sine vaner, eller uvaner om du vil, er det ofte lettere når man gjør gode forberedelser.  Hvis man setter opp tid til trening i timeplanen er det lettere å gjennomføre.  Setter man opp en middagsplan for heile uken, velger man ikke usunne ting på tom mage.  Klarer man også å handle for hele uken  på en gang er faren for å impulskjøpe usunne varer mye mindre.

For å gjøre det enklere for meg selv gjør jeg følgende, hver søndag:
– Setter opp trening på timeplanen for heile uka
– Setter opp middag for heile uka
– Skriver handleliste for frokost, lunsj og middag for heile uka

Hver kveld forbereder jeg den påfølgende dagen:
– Legger frem klær til jobb
– Legger frem treningsklær, hvis jeg skal trene før jobb
– Pakker treningsbag for treningen jeg skal ha neste ettermiddag/kveld
– Fyller vann i flasker og setter i kjøleskapet
– Setter den maten jeg skal ha med på jobb i lag i kjøleskapet
– Pakker ned pc, papirer og alt annet jeg trenger på jobb

Når man bruker noen få minutter på dette, blir ikke uforutsette ting noen hindring.  Selv om jeg forsover meg om morgenen er alt klart, og jeg trenger ikke hoppe over frokosten eller kjøpe usunn mat til lunsj.  Alt er klart.  Og selv om man er sein hjem fra jobb eller har en litt daff dag, så er treningsklærne klar og står fremme.  Dermed er det mye enklere å gjennomføre.

Dette er små ting som ikke tar lang tid.  Disse tingene å du uansett gjøre, så hvorfor ikke gjør det i god tid og være klar.
Enklere for deg, bedre for helsa di…

Posted in Ny Livsstil.

2 Comments

  1. Akkurat som deg har jeg erfart at dette er lurt, og jeg er akkurat ferdig med søndagsrutinen min 🙂
    Det skal så fryktelig lite til for å gjøre ting enklere for seg selv 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *