Snakk om å begynne i feil ende

Jeg har en utfordring: Kan noen forklare meg hvorfor NAV skal ha mennesker som er syk til å sende inn meldekort?

Jeg har god kjennskap til hvordan det er å ha med NAV og det norske byråkratiet å gjøre. Det er ihvertfall ikke noe syke mennesker har mulighet eller kapasitet til å gjøre.

Når man kommer inn dørene på et NAV-kontor er det for en grunn. Man er av en eller annen grunn falt utenfor arbeidslivet. Jeg skal i dette innlegget ta for meg de som er utenfor grunnet sykdom. Når man ikke kan møte på jobb kan dette skyldes en enorm mengde diagnoser. Noen mer alvorlig enn andre. Og mange gruer seg til å måtte møte opp på et offentlig kontor og fortelle en vilt fremmed at de ikke klarer å ta vare på seg selv. De er blitt syk, og kan ikke lenger klare seg uten hjelp. Dette er et stort steg for veldig mange. Og da må det være et minimum at man blir møtt av menneske som møter deg med et hyggelig smil, et Hei og «Hva kan jeg hjelpe deg med?» Det må være et absolutt minimum! Klarer ikke de ansatte på NAV dette, så må de finne seg en ny jobb, og det voldsomt fort. Et grynt, kikke på klokka og et kropps-språk som sier » Off. Ka du vil da?» kan ikke forekomme. Folkeskikk heter det.

En saksbehandler setter seg ned med deg, og du legger frem din sak, hvorfor du er kommet til NAV og de fleste trenger hjelp. De kan ikke alle lover, regler, skjemaer og krumspring i loven. Derfor er de kommet for å snakke med en saksbehandler. Og når mange da blir møtt med «Det kan ikke e hjelpe deg med» og et forsiktig puff ut døra, da har man bommet kraftig. Det må være saksbehandleren sin jobb og plikt å hjelpe denne personen, og kan ikke han/hun eller NAV hjelpe, så må man finne ut hvem som kan hjelpe. Og så må den syke få den informasjonen. Det kan ikke være så vanskelig. Og synes noen i NAV at dette er for krevende, så finnes det andre jobber her i verdens beste land.

Jeg foreslår at NAV begynner her. Ikke med å pålegge de som allerede har falt utenfor boksen, enda mer byråkratisk tull.
Meldekortet inneholder 5 spørsmål:
1. Har du hatt arbeid i denne perioden? (Nei, jeg er syk! Og når jeg er frisk så sender legen min beskjed til dere.)
2. Har du hatt ferie? (Det er såvidt jeg klarer å overleve på støtten fra NAV, og så spør de om jeg har vært på ferie ??!!)
3. Har du gått kurs, tatt utdanning i denne perioden? (Les svar på spm. 1)
4. Har du vært syk i denne perioden? (Seriøst?)
5. Vil du fortsatt stå som arbeidssøker? (Som sagt: Seriøst? Svarer du Nei mister du støtten…)

Og det er da jeg lurer på hvordan dette skal hjelpe NAV med å hjelpe den syke….. Kan du svare?

Jeg avslutter med mine egne råd:

  • Oppfør dokke som folk og møt folk på en ordentlig måte.
  • Gjør en innsats for å hjelpe de som kommer til dere.  De er der av en grunn.
  • Slutt å behandle mennesker som om de prøver å lure dere, og fokuser på å hjelpe isteden.
Posted in NAV.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.